En bild om dagen 2014, maj månad


Bilder från april månad och tankar kring det.

När du pekar och klickar på bilderna kan du se dem i större format.

 Nu har det gått några dagar, eller bilder igen. Det känns lite i skallen att klura ut hur jag skall tackla de olika dagsteman som ligger framför mig. Men det är skojigt. Det känns lite som om jag börjar hitta mig själv i en motivtillvaro. Lika roligt är det att se hur alla andra tänkt. Ofta blir det då ett Aha, ja just det. Så kunde man se det också.

Många gånger går det helt i baklås och då kanske det inte blir något alls.

Från och med nu uppdaterar jag bloggen lite oftare än en gång i månaden. Så här kommer nu de första tolv bilderna denna vårmånad  maj 2014.

Första temat i maj heter Sked. Jag fick nästan genast
idén att lägga upp familjen sked. Mamma och
pappa sked och två små telingar.

Denna dag var det ute som gällde. Såg att jag hade
ett hål i strumpan, fast på hälen. Alltså klippte jag ett litet
hål för stortån, som då fick vara ute.

Dagen tema En kan ju tolkas olika som alltid. Jag
sökte länge efter en enbuske eller detaljer av densamma.
Jag kom inte på något fiffigt. Så plötsligt fick jag syn på
en liten snäcka på en mur. Det vara bara en och den såg
lite ensam ut. Alltså, antal EN. Bilden var klar.

Temat Logga. Tidsbristen gjorde att jag fick ta ett
snapshot och lattja lite i Photoshop. Är inte helt nöjd med 
resultatet, men det fick bli som det blev.

En körsbärsblomma på riktigt nära håll. Jag tog bilden
med en iPhone och en macrolins av allra 
enklaste slag.

Pil? Var hitta en pil ingen annan hittat?
Så klart på min kompass, den har ingen annan. 
Jag sökte långe innan jag fann en bild jag kände mig
nöjd med.Många tänkte samma tanke och tog
bilder på kompasser.
Här är alla pilarna på ett och samma ställe.


Lekte rätt länge med olika idéer innan jag 
fastnade för denna. "Om man tappar ansiktet
gäller det att hålla färgen".

Provade här många olika lösningar. Fastnade för denna:
"En ekonomi i balans? En vacklande krona,
monetär eller rojalistisk? Parkeringspengar? 
Allt vilar på en krona dock." 

En liten knopp, REDO att slå ut.
Ett äppelträd. Transparente Blance.

Gjorde det enkelt för mig när det gällde tema Mat.
 Är ingen gourmetkock, så det fick bli
en bild i frysen. Smällde av en liten blixt för att
jag ville få fram lite kylig effekt.

Hål är temat för dagen den 11 maj. Jag letade hål.
Sedan letade jag fler hål. Inga hade dock personlighet.
Så moloken vände jag om för att gå in. Då fick jag syn
på denna bit av en bambukäpp. Ett stort hål med
många små hål runtom. Klick, klick, klick, klick.
Många bilder blev det. När jag gick igenom dem senare
fastnade jag för denna. Ser ut som en skrikande mun
tyckte jag.

Temat den 12 maj: I dag.
Plåtade en tom måndag i filofaxen. Därpå laborerade
jag mycket med pennans placering.
Slutligen fick den hänga ovanför och nära.
Lade till ett lager med skiss och frilade pennan och
lite av bladet. Lät bladet liksom tona ut för jag
tänkte att en tom dag på morgonen, kan verka som en evighet.

På temat "I fickan" gjorde jag en störtdykning i mina jeansfickor.
Där fanns bara några mynt och väldigt lite ludd. Så kom
jag ihåg att jag hade ett par ögon sedan halloweenbilden
i höstas. Ett av dem lade jag i fickan för att hålla
ett öga på kapitalreserven. Det blev väldigt många
bilder innan jag blev någorlunda nöjd.

Innan jag går ut på fotosejourer blir det fint med en fika.
Samtidigt Bläddrar jag gärna i en fotobok för att finna
lite inspiration. I dag är det David LaChapelle
som står för den.

På gränsen mellan dröm och verkligheten. 
Drömmen kämpar emot  men till slut
vinner verkligheten i alla fall.

Laborerade mycket innan jag fick klockan att
se ut som jag ville. iPhone och några ned-
laddade appar för bildredigering gjorde susen.


Varje liten tråd i nätet är en Stig för spindeln
 som bevakar bytens små vibrationer.


På temat kort vill jag fatta mig kort.
Full hand. 


I den nya grönskan gömmer sig det gamla
som ger upphov till det nya.



 Från mitt fönster har jag en finfin utsikt.
Jag kan se saker långt borta.
Temat är Ljus. Sitter på landet och kan kura skymning.
Tända ett ensamt ljus skänker mig ett stort lugn. 


 Sol, segel, skugga mot en rullgardin.

Det här är väster och höger hjälte!
De har funnits hela mitt liv.
De har burit mig genom Norrbottens skogar.
Både i takt och otakt.
De har försiktigt trampat svaga isar.
När isen började knaka, flög de fram
och bar mig mot säker mark.
De har utan knot trampat solheta stränder.
De har simmat med mig i de saltaste vatten.
De har bott trångt i stövlar och myggjagare.
De är vänster och höger hjälte som alltid finns
med mig i vått och torrt.
Så här trivs de nog allra bäst.
Fria bland blommor och blader.
Tack mina båda hjältar.


 Ledigt: Tre saker. Dan Andersson,
öl och en Novalucol.
"Är magen glad är människan glad".
(Min mage mår bra, men jag hade inget
snacks till ölen.)
 Jag tar fram Favoriten när jag just är 
hemkommen från en tid på landet
måste utrustningen göras ren.
Mycket pollen var det. Blås på.
Sent hem. Panik i butiken. Var finns ärtor?
Hittade, ordnade, fotade och publicerade. 


 Känslor kan visas på andra sätt än verbala.
Barnbarnet Isabel var här inte överens med morfar
om det olämpliga att stå på glasbord.
I brist på verbal förmåga visar hon
Känslor via mimiken.
 Har just, alldeles innan jag skall gå ut, kommit på att jag glömt nå't?
Frågesport på TV drar lätt till sig mitt fokus.



Så kan det gå.
Maj månads bilder är nu klara.Det har varit en skön månad på många sätt. Dock har jag inte alltid möjlighet att laborera vid datorn hela tiden. Då tar jag iPhonen och plåtar och försöker göra något av det ändå. Det är ju också en utmaning.

Alla vänner därute
ta’t lugnt.



Kommentarer

  1. Det Finns ingen som kan få mig att skratta men ändå stanna till och se som du kan med dina bilder, love it :))

    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Oj, glömde att svara på detta. :-O
    Det gläder mig om jag kan glädja dig med några enkla bilder från en vardag i Sverige i verkligheten.

    Kramisar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar