En bild om dagen 2014. April månad

Bilder från april månad och tankar kring det.

När du pekar och klickar på bilderna kan du se dem i större format.

 

Temat för dagen: Läsning.  Jag gillar att läsa och
att bli lite exalterad och varför inte av
Stephen King.

Vad är mer rosa än nosen på en av mina favoritkatter.
Detta är Musse, min dotters kelsjuka katt.

En tioöring är rätt ovanlig i dag. Då den fanns gick den
under beteckningen "Sillöga". Hittade denna i en av
skrivbordslådornas skumma hörn.

Ofta i affärerna får man ta en nummerlapp.
Alltså en lapp med ett nummer på.

Garage var temat denna dag. Ville få fram en effekt
av ett välfyllt garage med aktivitet.  

Var finner man lukt? På toaletten ibland, tänkte jag.
Vid oangenäm lukt köper man konstgjord "väldoft" på
sprayburk. Så sprayar men ut den s k väldoften. Men det vete
fåglarna om det luktar så mycket bättre?

Barnbarnet Bell är för mig ett utmärkt exempel på
just personlighet.

Temat var ICA. Då fick jag göra något av det. 
Det blev detta på ICA.

Där du står var temat. Ibland står jag i valet och kvalet
att gå ut eller stanna inne. 
Lite spännande att stå i farstun med en byxa på vardera benet.
Undrar just vad grannarna tänkt om de såg mig?

Var hittar man teknologi? Lite överallt egentligen.
Jag valde datorteknologi och detaljgranskade ett
grafikkort i en gammal maskin. Det ser lite ut som 
ett litet samhälle från ovan, tänker jag.

Morgon var det ja. Tar ett tag innan man får ordning
 på ögonen. Mycket som flyter ihop innan frukost.
Lekte hej vilt med lager och annat i Elements 10.

Jag bär nästan aldrig hatt, bara på sommaren i trädgården.

Dessa spår fann jag på Skeppsbron i Stockholm.
Bara en liten bit av komplicerade spår efter en tid
som en gång var. För mig ett stycke konst.
När jag fick fram himlaspeglingen i vattnet i spåren
var saken klar. KONST.

Gul kunde ju också vara en tom plånbok, tänkte jag.
Så jag plåtade ett ägg i stället.

Att ta en bild nerifrån är ju inte så svårt.
Då ville jag få fram andra effekter också. En känsla
av grå tristess och lite av övergivenhet.

I Luften, där finns det fåglar. Måsar av alla
sorter reagerar vilt på brödbitar och flyger runt
som galningar. Då lyfter jag kameran och 
låter slutaren jobba för högtryck.

Detta var en grannkatt på landet som hette Aurora.
En söt och rar katt som var mycket snäll.
Tyvärr fick vi veta, nu i maj, att hon lämnat oss.
Hon spinner nu i katthimlen, djupt sörjd
och saknad av oss.

Jag var för upptagen denna dag, så det fick bli en nödlösning.
En potatis som denna är ju också upptagen, men poserade
ändå villigt.

På golvet finns det grejer skall jag säga. Nu hade jag 
använt dammråttor redan  så jag gick lös på en samling
kablar.

En stol är en stol är en stol. Jobbade lite extra för att
det skulle bli något extra. Och det extra blev denna
Stol. Jobbade lite med vidvinkel för att få fram den
höga ryggen lite tydligare.

Ögon är själens spegel sägs det.  Så kan det nog
vara. Jag ser våra djur i ögonen och blir kär i dem alla.
Denna lilla Blåmes satt på min hand ätandes solrosfrön.
Fram med iPhonen och plåta. Därefter har jag beskurit.
Ögat ville jag få fram och det funkade.

Man har ju ofta ett finger med i spelet.Många 
gånger gäller det att ta en bild eller fler. Då
kommer pekfingret väl till pass.

Platta skulle illustreras. JAg saknade en platta öl
eller läsk, så jag plockade fram en gammal vinylsingel.
Titiyos "Talking to the man in the moon".
Så fick jag bli lite nostalgisk också.

På landet där har vi ett verandabord med svart
glas på. Däruti speglar sig saker väldigt fin.

När man jobbat ett tag på landet, kan man med gott
samvete ägna  stund i fåtöljen med att läsa eller bara
tupplura lite. Då blir man Lugn.

Jag fick en idé mitt i natten. Temat var tandborste.
Jag lekte med tanken att jag glömt borsta mina
tänder. Då tänkte jag mig att en tandborste
från helvetet dök upp från eld och rök.
Måste sluta läsa Stephen King innan jag somnar. 


Så har jag varit med och medverkar ytterligare en månad i gruppen, "En bild om dagen".  Det är roligt och sätter igång tankeverksamheten. Ibland funkar inte dagens tema alls, då blir det heller ingen bild. Men vadå då, det kommer alltid en morgondag i alla fall, med nytt tema.

Vad använder jag då för kamera/kameror: Jo, Nikon D40X, en Lumix FZ150 samt den alltid närvarande iPhone 5. Efter fotograferingen  bearbetar jag ibland bilderna på olika sätt i Photoshop Elements 10 och eller Lightroom 4.

Alla vänner därute
ta’t lugnt.

 

Kommentarer