En bild om dagen 2014

På Facebook finns en grupp för fotointresserade.


En grupp för de som vill utveckla sitt fotoseende. Även ett slags träning för kreativiteten. Nu har jag varit med en dryg månad, tagit några bilder jag är nöjd med, men även andra som jag efteråt tycker jag kunde gjort bättre. Ett utvecklingssteg det också.

Jag lägger upp ett gäng, utvalda av mig. En del bra andra dåliga.

När du pekar och klickar på bilderna kan du se dem i större format.

 

Första bilden jag deltog med.
Fisheyeoptik på en iPhone.


Dagens tema här hette gammalt.
Skulle jag ta ett självporträtt?
Jag har annat gammalt också, så fick det bli.

Solglasögon tolkade jag ordagrant. 
Det enda jag inte är nöjd med här är att jag tog bort
skalmarna på insidan.


Här hittade jag en dörr som väckte mina tankar.
På Birkaterminalen Stadsgården hittade jag dörren. 
Jag tolkade det som en entré bara för gudar.

 Temat var två.
Två hål i väggen
Två hål i huvudet
Två bilder

Grubblade länge på bubbla. Testade med diskmedel
och annat skoj. Men så dök där upp minnen från
barndomen. Köpte genast ett HubbaBubba och
satte igång och tuggade. Testade sedan att blåsa bubblor.
Det funkade bra och här ses resultatet.

Detta är min "Akutväska". Den hänger alltid på
axeln när jag tar mig ut.Jag klarar en fotosession
med det som finns i. Jag har kamera, regnskydd, ficklampa,
polaroidfilter, mössa och vantar.
 

Inspirerad av självaste Salvador Dahli lät jag 
mjuka upp en CD-skiva så den blev mjuk.
Se där: temat klart.

Jag har sett många händer på målningar. Detta
är min variant av dessa samlade intryck. Men
istället för garner, fick det bli ett modernare
hantverk  SMS:ande.

Sökte länge och väl efter knapp. Så kom jag på att
man brukar kalla en snaps för knapp understundom. 
Sätter jag sedan en sådan knapp bland andra knappar
så kan det ju inte bli fel?

Temadag för Glädje. Känner jämt att det
blir glädje när frukostdisken är klar och jag
kan ge mig av ut för att jaga bilder.

Det sägs att vi alla har ett skelett i   garderoben.
Här kan du skymta mitt.

Kaffe var denna dags tema. Jag som älskar 
denna gudars nektar. Vägen till en kopp 
gott kaffe går via bra bönor.

Telefon skulle jag illustrera här.
Det blev mängder av bilder innan jag
slutligen kom på denna. Jag ville illustrera hur
den moderna tekniken kom att besegra
den en gång så moderna Kobran.

Illustrera Nyhet. Började med att göra ett kollage
med olika tidningar från olika länder. Men så kom
jag på att  det skulle vara en egen fotograferad bild.
Så jag tog ett självporträtt i skapelseprocessen.

Hur skulle jag illustrera barndom?
Jag hade nyss skannat in många negativ
från min barndom, (som var ganska positiv).
Så till soffan för ett fundersamt självporträtt.
Det blev ett kollage där jag "minns" min Barndom.

Dagens uppgift, eller nattens då: 23 februari 2014,
blev att ta en bild av natt. Det gjorde jag.
Klockan 04 i morse stod jag i ett vidöppet
fönster och tog bilder. Denna bild blev den slutliga. 
En ödslig busshållplats mitt i natten.
Nu fortsätter jag med andra teman i livet.


Tag nu era kameror, mobiltelefoner  och fotografera er vardag. Jag skall.

Alla vänner därute
ta’t lugnt.

 

Kommentarer