Lussebullar till advent.

Så är det dags att börja årets första lussekattebak. Bakar på en liter åt gången. Det brukar bli fler bullbak innan jul. De är ju försvinnande goda, för att travestera en gammal Zingoreklam. Jag lägger ut receptet och kryddar med bilder. Kameran är ju alltid med.
- - - - - - - - - - - - -
100 gram jäst, färsk
250 gram smör
10 dl standardmjölk
500 gram kesella
4 paket saffran,  
4 dl strösocker
32 dl vetemjöl
russin
1,5 tsk salt


Tillagning

Receptet ger ca 60 - 70 lussekatter

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och saffran värm degvätskan till fingervärme (37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke och russin (spara lite till garnering). Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).

3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

5. Sätt ugnen på 250 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen ca 10 min.

Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 20-25 min.


Alla ingredienserna samlade, utom jästen som jag glömde
lägga fram. Den kom med i degen i alla fall.


Färdigblandat, klart för den 1:a jäsningen.


Efter en halvtimme har den vuxit sig stor och stark. ;-}


Pillergörat, att skruva till Lussekatterna är nu avklarat.
Återstår en halvtimme jäsning innan gräddningen.


Färdiggräddat o klart. Avsvalning bara, så är det dags att smaka.


Mmmmm. Gott som alltid med en kopp kaffe.

Ha nu en trevlig 1:a advent alla.


Kommentarer

  1. Känner både doft o smak av kaffe o lussekatt. Ska bli kul o följa dig på bloggen =)kram
    //annika

    SvaraRadera

Skicka en kommentar