Sensommar med humlor och annat.

Slutet av sommaren skymtar i ett nära fjärran.


När du pekar och klickar på bilderna kan du se dem i större format.



Ni har kanske just precis sett livräddning av ett stycke humla. Jag fann den långsamt sparkandes med bakbenen i en skål med vatten, ett fågelbad. Klart det var synd om den. Jag tog upp den, lade den på en sten för att den skulle få chansen att återhämta sig.

När jag kom ut en stund senare, kanske efter fem minuter låg den den nedanför i gräset. Jag antog att den behövde både kärlek och värme. Jag lyfte upp den försiktigt, gick upp mot verandan, där även kameran låg. Min varma hand, varm av en stor ömhet inför den lilla genomblöta humlan, fick den långsamt att piggna till och torka sin frisyr med sina små ben.

Efter cirka en halvtimme liksom bugade han mot mig och vispade iväg på nytorkade vingar. Då kände jag mig nöjd och belåten med tillvaron

Stackars humla. Alldeles sjöblöt.


Knappt orkar den lyfta sitt lilla huvud.


Efter en halvtimme ungefär var den såpass torr, att
den kunde lyfta och flyga iväg för egna
nytorkade vingar.
Jag tyckte nog att den tittade tacksamt mot mig,
bugade och flög muntert brummande iväg.



Krypa runt men kameran i gräset och bara bränna
iväg bilder, är kul.


Ibland blir det bra ibland blir det bra inte.



Bäst man kryper runt, träffar man på nya kamrater.
En del känner man igen sedan tidigare gräskrypningar,
andra blir nya bekantskaper. Som denna larv som
jag inte lyckats identifiera.



En liten paddbebis skuttade framför gräsklipparen. De
gör så ibland. Då måste jag lyfta bort dem till ett
säkrare ställe. Små söta varelser.



Små blå fjärilar samlar gärna runt Oreganostånden.
Här är det en Puktörneblåvinge; hane som hälsar på.


En ny bekantskap för året var denna lilla katt. Hon,
det var det enligt ägaren, kom ofta och hälsade på.
En mycket social katt, och hungrig. Hon heter
Aurora. En vackert namn på en vacker katt.


Så ser det ut när vi närmar oss slutat av augusti. Vi hade lite otur denna sommar, men mer om det senare.
Jag hoppas ni har det helt underbart även om semestrarna är slut. Kanske har ni några dagar sparade. Var rädd om dem och varandra.

Slutligen:

 Alla vänner därute
ta’t lugnt. 

Kommentarer