När jag går i ide.

När jag inte ligger på alla fyra, eller vandrar runt några timmar.


Även om vinterväder och jag inte alltid är överens, tar jag en och annan bild. Det blir självklart inte alls så många som under den behagligt tempererade säsongen.

I stället kan jag sitta i fåtöljen, läsa en bok eller en fototidning. Kanske ser jag en film via DVD-spelaren. Men ibland tar jag mig ut och om jag inte har kameran med mig, så ligger min iPhone i fickan redo att föreviga det som kanske bör förevigas.

Sedan är det så här, inlägget med julbilden råkade jag radera då jag satt och lekte med olika utseenden på bloggen. Jag hittade inget intressant, så det får bli det sedvanliga. Det som försvann var det sista inlägget för år 2012. Jag lägger upp min julbild igen.

Nu har ljuset börjat återvända, så snart blir det nya bilder under promenadtakt. Mer om det sen.

Nu lägger jag upp nytagna bilder, nytagna de senaste tre månaderna i alla fall.

När du pekar och klickar på bilderna ser du dem i större format.

Det är här jag brukar gömma mig när jag inte är ute.
Försöker jobba disciplinerat, vilket är svårt då
böcker gärna pockar på min uppmärksamhet.


En afton i december dök dessa ljusfenomen upp på
himlen just över Solna. Trodde det var norrsken
men det visade sig vara något annat, men nästan
som norrsken i alla fall.
Det kallas för ljuspelare. – Det är ljus som speglas i
iskristaller som bildas i luften när det är kallt som
nu, säger Josef Runbäck, meteorolog på SMHI.


I december är det alltid dags för en bild med julstämning.
Här jag gjort en bild som belyser julstressen med bakning,
julklappar och pynt.
(Fast det  blev aldrig någon panik. det var ganska lugnt.)


Här en bild från fotografiska, som jag skriver som
mitt andra hem på jorden.  Är här några gånger
per månad. Här ser jag på bilder, tar en fika
eller äter en lätt lunch ibland.

 
Ibland blir vintern vacker. Som här när iskristaller
faller utanför fönstret i motljus.



En fin liten kisse som fick namnet Lilla blå av veterinären.
Det är en hittekatt som bosatte sig under ett hus.
Maria, hustrun, fick syn på den i november och såg till att
han fick mat och vatten.
I januari fick han en plats på Stockholms Katthem.
Vi lyckades fånga in katten, lät den bo i vårt kök
några veckor innan det blev en ledig plats på katthemmet.
Nu är den bokad. Lilla blå var en söt och snäll katt. 
Kameran ljuger ibland.


Ibland målar någon med grova penseldrag sköna mönster
på himlapällen.

 
Arenastadens shoppingcenter under uppförande. 
Höga huset i bakgrunden är Quality Hotel Friends.
27 våningar har jag räknat till.

 
Så kom då den dagen då gamla Råsunda fotbollstadion
började rivas. En sorglig historia som hag berättat om
på annan plats i bloggen.
Att det sedan står Välkommen på skylten är beklagligt.

 
Inte utan en tår i ögonvrån. 
 

Inte klarar man sig från städningen heller. Försökte
smita, men icke sa dammsugaren och skur-
hinken och stoppade mig i dörren.

 
Vid ett besök på Liljevalchs vårsalong, såg jag denna fläck
på golvet. Hmmm, vilken deckare kan inte detta bli?

 
Inspirerad av konstverken? Iphoneporträtt
på Liljevalchs Vårsalong..

 
Ett annat telefonporträtt på fotografiska bland bilder av
David LaChapelle.


 Så var detta inlägg klart att lägga ut. Jag låter utvecklingen styra mina steg för att samla nytt material till nästa blogginlägg. Vad det kommer att handla om undrar jag mycket över just nu. Det enda jag med säkerhet vet är att det blir bilder av något slag.



Alla vänner därute:
 ta’t lugnt.

Kommentarer

  1. Hihihi,detta livade verkligen upp :))

    Du har förmågan att blanda vackert och härliga häftiga saker på bästa vis ihop.

    Här får man både skratt samtidigt som man får njuta av det vackra du fångar, och ja, du klär med dammsugaren :)

    Många kramar till dig käre vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tammy.

      Dammsugaren gillade att kramas. Men jag körde hårt med den sedan som ett litet men kännbart straff. Jag lovade att upprepa straffet kommande fredagar om han/hon inte skärpte till sig.

      Det är ju lite dödsäsong för mig i alla fall just nu. Jag jobbar på en bildblogg om vår hittekatt Lilla Blå. Kommer upp endera dagen.

      Radera
  2. Häftiga bilder, speciellt lilla blå och ljuspelarna men det skär så klart lite i Solna-hjärtat att se Råsunda rivas. Ser fram emot Lilla Blå´s bilder :)

    SvaraRadera
  3. Jag har samlat ihop bilderna, så det kommer upp under onsdagen.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar