Vårpromenader utan mål.

Målsättningar
Jag tar kameran i väskan. Väskan på axeln. Skorna på fötterna och en god frukost i magen och en plan som är blank. Oftast låter jag tillfället styra mina steg, tillfället och infallen. Det kan bli vandringar hit och dit, när och fjärran. Kameran är som alltid med i axelväskan. Oftast är kameran, min nya promenadkompis, en Lumix FZ150. Med en bra och bekväm zoom på upp till 600 mm täcks de flesta situationerna bra.
När du pekar och klickar på bilderna ser du dem i större format.

Vårens färger värmer upp mitt vinterfrusna sinne.

En Kastanj förbereder sin blomning.

På en kolonilott väntar trädgårdsstolarna på att få
komma till användning. En orange färg mot det gröna
ger en fin brytning. 

En andhona ligger lugnt och låter sig fotograferas.
Jag blir glad att min ringa person inte skrämmer
upp henne.

Ett gäng påfåglar diskuterar vårens ankomst vid ett
picnicbord.

I Karlaplansdammen svalkar fiskmåsen sina fötter.

Igelbäcken


Vid Igelbäcken intill Ulriksdals slott stannar jag och
tittar på små fiskar som försöker hoppa uppför
ett mindre vattenfall.

De tar sats och hoppar allt vad de orkar.

Flyger ganska fint genom luften.

Ganska högt, för en fisk.

De viftar och krumbuktar sig.

Men slutligen går de in i vattenväggen.

Kommer aldrig igenom.

Pressas slutligen av vattnet ned igen i bäckfåran.

Men de försöker om och om igen.

Så kan mina promenader te sig. Ett planlöst strövande där jag ibland iakttar och dokumenterar.  Det händer understundom att jag tar en eller fler bilder. Mycket kastas senare.

Bilderna på fiskarna här ovan, plåtade jag med min Lumix FZ150. Den har en mängd roliga funktioner, en del användbara. Fiskarna plåtade jag med serietagning på 60 bilder/sek. Ganska snabbt, ganska kul.

Jag hoppas ni alla får en fin vår när ostadigheten lägger sig. Under tiden jagar jag vidare kors och tvärs genom stan, utan mål utan mening. Iakttar, fotar och förmedlar.
En god vän fotograferar så det blir konst av det. Vackra bilder, underbar text. Hälsa gärna på hos Tammys blogg. Min favorit bland fotografer. http://imageorama.blogg.se/
Alla vänner därute:
 ta’t lugnt.


Kommentarer

  1. Vad go du är!! Tack fina vän :o)

    Underbara bildr som vanligt! Man blir riktigt glad av allt du fångar Yngve!

    Kramis Tammy

    SvaraRadera

Skicka en kommentar