Sista säsongen på Råsunda inledd.

Efter 75 år i fotbollens tjänst går nu Råsunda in i sin sista säsong som Nationalarena.

1 april 2012 inleddes den allra sista säsongen på anrika Råsunda Fotbollsstadion, Sveriges Nationalarena.
Efter detta år skall det rivas, jämnas med marken och glömmas bort. Där skall byggas bostäder.

1937 stod stadion färdig att tas i bruk. 18 april 1937 mellan A.I.K. och Malmö FF. A.I.K. vann med 4 - 0.

Officiell invigning skedde den 17 maj 1937. Dåvarande Kung Gustav V invigde inför en match mellan Sverige och England, som också den slutade 4 - 0.

1958 var det VM. Finalmatch på Råsunda mellan Sverige och Brasilien. Matchen slutade 2 - 5. Men Sverige fick första målet.

Inför detta VM,under själva ombyggnationen gick jag i skola där, under Östra läktaren. Det känns stort i dag. Stort och sorgesamt. Råsunda har alltid funnits där, hela mitt liv. ):-(

Nu har alltså den sista säsongen inletts. Den allra sista bussmottagningen på Råsunda. Självklart var jag där med några till. Bilderna som nu kommer är stämningbilder. Jag kommenterar inte utan låter bilderna säga allt.

När du pekar och klickar på bilderna ser du dem i större format.



































Matchen slutade 0-0. Men första matchen brukar vara lite nervig. Nu ser jag fram emot en ny fotbollssäsong fylld av glädje och bra matcher och som skall krönas av ett Guld till de våra i A.I.K så klart.

Säsongen 1936/37 vann A.I.K. guldet och eftersom det var den inledande säsongen på Råsunda vore det lämpligt att avsluta Råsundaeran på samma sätt, Guld alltså.

Alla vänner därute:
 ta’t lugnt.




Kommentarer

  1. Aj aj aj, jag kan inget om fotboll och skulle jag fråga vem tusan är Råsunda åker jag väl på en lusing? :O))))))) Så jag frågar inte, herreguuuud - var kommer den där Tammy ifrån?? Annan planet eller som inte vet vem Råsunda är? :o)))

    Hur som, urläckra actionbilder, och jag ser att du ser väldigt biten ut ;o)

    Alltid lika kul att besöka din blogg in vän!

    kramis tammy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tammy, min vän.

      Är man inte intresserad av fotboll är det svårt att veta något som helst om den sporten eller något runt om kring fotboll. Jag brukar inte dela ut "lusingar" av någon anledning.

      Råsunda fotbollstadion har som sagt funnits sedan 1937. Innan dess var det som en arena vilken som helst på landet.

      Att gamla Råsunda nu går mot förgängelsen smärtar. Arenan har funnits hela mitt liv. (Bara en så'n sak.)

      Jag märker den stora skillnaden mellan dig och mig är att du är poetfotograf jag är en dokumentärfotograf. På Christer Strömholms fotoskola gick jag ju också dokumentärlinjen. (Det sitter i.)

      Ja visst, jag tar makrobilder ibland, men fortfarande rent dokumentärt. Du målar känslor mina blir redo-visande. Jag kan inte så mycket om insekter, men läser på.

      Kramis
      Yngve

      Radera
  2. Jag förstår hur det känns, faktiskt! är dock glad att du inte blir upprörd, vet att just fotboll har en förmåga att trigga igång folk :o)

    Brukar reta dom här på jobbet när dom ska se någon match, genom att hålla på motståndarlaget ;o)

    jag gillar dina dokumentära bilder, för dom har en berättelse och så mycket mer!

    Kramis

    SvaraRadera

Skicka en kommentar