Poesin har spruttit och spritter vidare. ;-}

Poesin och jag, del 3



Något litet har sipprat ut ur mitt poetiska sinne. Jag har försökt att åstadkomma något, utan gåsfjäderpennor och rödvinsfyllda poesiådror. Det har oftast bara kommit, glimmat till en kort stund och därefter sakta falnat. En del av det som glimmade lyckades jag fästa på något förhandenliggande papper eller modernare notifikationshjälpmedel. (Ett nytt ord?)

Så inför en stundande julhelg, ofta fylld av rimmande verser och gudomlig inspiration tänker jag avslöja något av det som glimmat. Gammalt och nytt:

Moln av drömmar.
En kall höstmorgonpromenad.
Nattens varma drömmar sipprar ut ur min mun
i form av vita små andedräktsmoln.

Drömmarna bleknar långsamt
för vart andetag.
Lika långsamt blir jag ett med dagen.

Till natten skall jag fylla förråden
med nya varma andedräktsmoln.
2010
Hommage till våra tidningsbud

Jag undrar om ni någonsin funderat
på vem som tassar runt i natten
och till våra frukostbord serverat
nyheterna, sporten och serieskratten?
Från sommarens ackompanjemang av fågelsång
och solens värmande strålar
till vinterns oplogade drivsnögång,
genom snöstorm som tjuter och vrålar,
vårt tidningsbud som slita och kämpa
för att i arla morgonstund
en tidning i vår låda lämpa.
Jag undrar om ni någonsin funderat
på vem som tassar runt i natten
och till vårt frukostbord serverat
nyheterna, sporten och serieskratten?
Tänk nu alla, tänk efter en stund,
låt oss sedan hylla och ära
de som offrar sin nattliga blund
för att en tidning till oss frambära.
Så mottag en hyllning du nutida kolportör
vi är många som gärna vill frambära,
i gemensam hjärtlig hyllningskör,
denna vers, helt till din ära.
Jag undrar om ni någonsin funderat
på vem som tassar runt i natten
och till vårt frukostbord serverat
nyheterna, sporten och serieskratten?


1982
Var det du?

Var det Du som svor
i somras,
i värmen?
Var det Din ilskna blick
som sökte förinta
maskrosorna
i din gräsmatta?
Var det Du, som på en veranda
någonstans,
irriterat slog efter mygg?
Då är det Du
som ser, med vemod,
små grå moln
snabbt segla över himlen
i höstens vemodsvindar.
Då är det Du
som med vemod ser
de darrande löven
som väntar vinter.
Då är det du
som kommer att klaga
som snön under dina skor
en råkall vinterdag
och längta till
sommaren
med värme
mygg
och maskrosor.


1982
Poeten

Poeten tolkar
vad hans hjärna
registrerat
att han sett
med ögonen
och
känt med hjärtat
.


Det vi inte ser
är hans strider

med
orden och hans
ångest
inför fullbordandet.
Ty
sedan måste han
börja om på nytt.

1983

Sommar

När den tonat ut,
den blomstertid
och skolan tagit slut
då, tar sommaren vid.

Att bli bränd på ryggen
och bara fötter på grus.
Att ständigt slåss med myggen
och hitta på nya bus.

Att i sjön få bygga en flotte
och gå på upptäcksfärd.
Att göra en ko av en kotte
och fiska i närmsta fjärd.

Att samla stenar på stranden
och i daggvått gräs få gå.
Att dricka källvatten ur handen
och trä smultron på ett strå.

Att vakna en morgon till fågelsång
och bli blöt i en plötslig skur.
Att plocka blommor i stora fång,
det är väl sommar, eller hur?

1984


Elegi över ett tystnat Agnesberg
Detta skrevs när man började bebygga detta skogsområde. Det var ett strövområde för oss i Bagartorp.

Farväl du susande skog
där vi promenerat
där vi följt årstidernas växlingar
där vi dukat för picknick.
Där barn funnit hemliga berg
där barn klättrat i dina träd
där barn funnit superbra kälkbackar.
Där barn begravt sina insomnade älsklingsdjur
där barn varit med om skogsmulleäventyr
där barn varit med "fritis" på "strövis".

Där ordnade Björn på fritis - jättegungan
där ordnade Björn på fritis - grillplatsen.
Där ger träden vika
där skall husen nu härska
där har ditt sus för evigt tystnat.

Farväl du susande skog
farväl du nära vildmark
tack för allt du givit oss
tack för dina äpplen och päron
tack för dina hallon, röda och gula
tack för dina dofter, vår och sommar.
Tack för allt - för evigt
nu ses vi aldrig mer.

1986


Elegi

VI!
Vi var skolkamrater
under femtiotalet.
Du var ledaren,
du var den starke,
den store.

Det var dig
vi såg upp till.

Den frie, starke
den obundne.
Det var du
som visste alla svaren.
Det  var du som vågade
allt det vi
aldrig tordes.

Vi lekte tillsammans,
vi drömde tillsammans.

Framför oss låg
livet,
levande, lovande,
hoppfullt.

DU!
Din dimmiga blick
bönfallande,
ditt tandlösa leende
urskuldande,
dina darrande händer
bedjande,
famlande.

Din brustna stämma
tiggande:
-"Har'u nåra spänn-
polarn?"

CHOCKAD!
Jag ger dig
en sedel.
Köper mig fri,
från din blick,
ditt
tandlösa leende
och
din förnedring.

SEDAN!
Dina osäkra steg
mot "bolaget".
En flaska för
nytt självförtroende,
för ny säkerhet,
falsk trygghet.
Ditt jävlar anamma
på butelj.

Din trasiga själ
försvinner genom
glasdörrarna.
Du försvinner
men aldrig
glömmer jag
din trasiga tomhet,
din förintade
självkänsla.

DU!
Ditt liv,
dina drömmar
om en framtid.
Vad gjorde du
för fel?
Vem gjorde fel?
Vad gick snett?

Drömmer du än
riktiga drömmar
om en framtid
i ditt rus?

När din flaska är
tömd,
räknar du då
endast flydda dagar?

Bakruset ger framtiden
ångestvisioner,
av hopplöshet,
avsky
och skräck.

JAG!
Jag går - minns,
jag sörjer...

1986

Detta var en dyster historia. Den bygger på en verklig händelse. Skolkamraten var den store ledaren när vi var 12, 13 år sådär. Han var den tuffe som var allt det vi andra aldrig vågade. Vi blev aldrig riktiga kompisar, hans stil passade inte mig. Jag var en mjukis redan då, även om skenet kunde bedra alltsomoftast. Men man måste ju kaxa lite, visa sig tuff inför kamraterna.

Men snart nog växte jag upp till den jag är.

Och slutligen en liten nyskriven vers inför julen:

Också ett julbestyr?


När julaftonsmorgon glimmar,
vid morgonfikat med lussebulle,
sitter mor och far och rimmar.
Undrar till vem det paketet skulle.
 Var det strumpor eller en slips,
de finner att de inte längre minns.
De vill så gärna få ett tips
om vad som i det paketet finns.
De river desperat sitt hår
kliar ivrigt sin huvudknopp
snart de finner gåtan alltför svår
och sliter strax därpå paketet opp.
I den lådan fanns det inte nå’t
Vi låter det vara så för fanken,
även om det känns ogint och smått
är ju det som räknas alltid själva tanken.
2011

God Jul
ha det kul

Kommentarer

Skicka en kommentar