En bild om dagen 2014

Mars månads bilder och tankar kring dem.



När du pekar och klickar på bilderna kan du se dem i större format.

 

En bra rulltrappa går upp. Denna hittar man på Skansen
upp mot stadskvarteren.

En granne, Friends Arena Solna.Vyn har jag från
vår balkong. Därifrån har jag följt detta arenabygge
från start, dokumenterat och publicerat på:


Ämnet var frukt. Kameran var iPhone med
vidvinkeltillsats jag fick i julklapp.

Tanken var att ta en bild klockan 17.00 prick.
Nu var jag sen och valde att illustrera tidens flykt.

Man får  inte leka med maten, men ibland blir det bra.

Soliga dagar blir vissa fönster danska. Beroende på
skolbaracker mitt emot.

Älskade barnbarnet Bell på äventyr i sin 
röda overall.

Plåtade en gaffel och lekte med lager och skiss.Det
blev en hel del trixande innan jag kände mig nöjd.

I en tunnelbanevagn såg jag dels affischen
och skylten under. Tyckte det blev en
lustig koppling. 

Från Skansens höjd, vid Solliden plåtade jag
detta molnlandskap. Jag har här bara gjort
en förstärkning och lite justering av nivåer.

Efter att ha tagit mängder av solglasögonbilder
lade jag solglasögonen ifrån mig på en hylla
vid en vägg. Genast såg jag bilden.
Gjorde en vinjettering bara

Med en fisheyetillsats på  iPhonen tog jag denna
bild av ett hörn. Bara brutalt rakt på. Man ser
skuggan till höger.

Gjorde et nytt ansikte av min egen hjässa.
Möblerade om lite bara.

Här kom iPhonen till användning igen, med vidvinkeltillsatsen.

En "grym" Björktrast. Den såg så hotfull ut att
jag kände mig tvungen att föreviga.

Dagens uppgift var namn.Den roligaste formen av
namn jag kom på var titeln på denna. En 
biografi över Salvador Dalis hemliga liv.
Intressant bok f ö.

Ämnet sopor fick mig att testa att fotografera när
soppåsen åker ned genom ett sopnedkast. 
Det gick inte så bra. Den föll för fort.
Alltså fyllde jag en påse med hopknycklade tidningar
och några tomma förpackningar. Mycket luft i påsen.
Svart sytråd knöt jag fast och höll i påsen i sop-
nedkastet. Nu kunde jag kontrollera fallet. Det blev
en bild av sopor. Tråden klonade jag bort.

Fötter, vinglasditon. Arrangerade på en jutesäck.

Ämnet post bjöd på många lösningar. Jag åkte in till
in Stockholms slott och tog ett helt gäng bilder av
vaktPOSTer. Hemma väntade dagens post.
Genom att slå ihop de båda "posterna", blev det
denna bild av post.


Dagen var den 22:a mars. Avlöningen är några dagar
framåt. Då kan ju en plånbok vara tom. Hittade detta skelett,
inte i garderoben, men väl i en låda. Skelettet fick då
illustrera  det magra innehållet.

Vandrar på Stadsgården på jakt efter trappor bl a. 
Som ofta styrdes stegen mot Fotografiska museet.
Vid Birkaterminalen såg jag trappen med morgonens
regndroppar hängande. Har tagit en liknande
bild tidigare, så jag visste vart jag skulle leta.

Inför dagens uppgift, Krage, klädde jag upp mig
i skjorta och kravatt och tog detaljen.

Här kom iPhonen till nytta igen. Med en macrotillsats
tog jag denna bild av några strån på min arm.
Många många bilder blev det.
Jag fastnade för denna då jag såg ett litet  nytt blekt
strå sticka upp och ut.

Fick denna idé tidigt på morgonen. Tog några bilder
först för att ha något att jobba med i datorn.
Sedan tog jag en ny bild på flaskan med 
datorn i bakgrunden. Blandade lite lager hit och
dit tills jag fick en krispighet i bilden jag 
eftersökte från början.

När man vandrar runt och söker bilder av speciell typ
finner jag även andra bilder. Då plåtar jag både det ena
och det andra.Bland dagens bilder fann jag denna cirkel.
Vet inte vad det är eller varför den är ingjuten.

Denna dag letade jag efter en färg, orange. 
Grubblade länge på vad jag skulle ta. Innan jag gick
ut måste jag ladda  mobilen. DÅ! Då såg jag den
nyinköpta laddsladden och bilden var klar att ta.

Gammalt o nytt. Då blir det nya yngre.
Så tänkte jag inför dagen uppgift. Jag plockade
fram en gammal psalmbok tryckt 1846.
Framför den lade jag en nyare tryckt 1966.

Uppgiften var Fred. Jag känner ingen Fred.Så det blev
den andra betydelsen då.
Så för att få fred måste man stoppa våld. 

Sitter man barnvakt finns alltid möjligheter till bra  barnbilder.
Här har vårt barnbarn tagit hand om "sitt" barn. Hon har
alltså blivit en mamma. En söt dessutom.

Så är mars månad avklarad. Vi går in i april med tillförsikt.


Så fungerar jag inför uppgifter i gruppen En bild om dagen. Det är roligt. Det utmanar min fantasi. det får mig att tänka ett varv till, ibland i alla fall. När jag tycker jag funnit ett bra motiv passande till uppgiften är det bara att fotografera. Ju fler bilder ju större möjligheter att lyckas. 

Sedan, väl hemma, skall jag sortera och rensa. Alla oskarpa försvinner direkt. (Ibland kan ju oskärpa vara rätt estetiskt tilltalande också. Då spar jag den bilden.)

När jag valt en bild att jobba med, måste jag bestämma mig för om jag skall bearbeta den mycket, litet eller inte alls. Ta en bild som Fred, där jobbade jag ganska mycket med olika lager och färg och nivåjusteringar innan jag blev nöjd. Normal sett jobbar jag väldigt lite med att retuschera och omarbeta.

Bilden orange, är inte bearbetad i den omfattningen. Bara nivåjustering och borttagning av fula märken på bordet som telefonen ligger på. Samt radering av lite dammfläckar på telefonens display.

Så kan det gå.

Alla vänner därute
ta’t lugnt.


Kommentarer